MONTESSORI CHILDREN's CENTER WONDERWORLD

Proč je důležité navštěvovat Montessori třídy 5x týdně

Když je dítěti 3-6 let a nastane čas jít do Montessori třídy, rodiče se často ptají, jestli nebude pro dítě lepší, aby tam šlo na neúplný týden. „Je tak malý, má ještě čas, aby začal chodit do školy!“, říkají.  Je skutečně nutné navštěvovat třídu pět dní v týdnu?  Není lepší, když pár dní v týdnu zůstane doma? Já sám bych rád, kdyby dítě bylo doma častěji! Ale učitelé Montessori trvají na tom, že dítě potřebuje každodenní návštěvu!

Chápeme, jak těžké je opouštět své tříleté nebo čtyřleté dítě, zejména pokud máte příležitost strávit pár dní s ním i během pracovního týdne! Mnoho našich učitelů jsou sami rodiči a my dokonale rozumíme tomu, jaká je radost mít čas, který strávíte s dítětem. Bylo by snadné, aby naši učitelé dovolili dětem navštěvovat jen pár dní v týdnu, stejně jako mnoho jiných škol, aby zmírnili tyto pocity odloučení.

Proč tedy Montessori učitelé trvají na tom, aby tříletí děti navštěvovaly třídu celý denně? Odpověď je jednoduchá: podle našich zkušeností předškoláci musí navštěvovat školku denně, aby plně využili metody Montessori.

Děti, které nechodí do Montessori třídy pravidelně, nevyužívají výhody Montessori prostředí, protože si nikdy nezvyknou na stabilní rutinu.

Jednou jsem měla možnost pracovat v Montessori centru, kde se děti předškolní skupiny účastnily  pouze tři dny v týdnu. O něco později jsem si všimla rozdílu mezi těmi dětmi, které se zúčastnily jenom několik dnů v týdnu, a těmi, které chodily každý den. Ty, kteřé navštěvovaly pouze částečný týden, se často toulaly po třídě, zatímco ty, které chodily pravidelně, se aktivně účastnily  výuky, pracovaly  sami, s přáteli nebo učitelem.

Montessori- přístup povzbuzuje děti, aby pracovaly nezávisle a soustředily se na to, co dělají. Dobrovolná volba a hluboká koncentrace pozornosti jsou základem úžasných vzdělávacích úspěchů těchto dětí. Tyto úspěchy překvapuji dospělé. U dětí, které přicházejí na částečný úvazek, jsem však zřídka viděla touhu po poznání; zdálo se, že takové děti nevědí, co mají dělat nebo jaké materiály si mohou vybrat. Často jejich den ve třídě skončí, aniž se mohly na něco soustředit.

Malé děti rozkvétají, když v jejich životě zavládne stabilní rutina. Je pro ně jednodušší, když mohou předvídat, co se bude dít dál. Tento pocit stability u dítěte nastává,  když chodí do školy pět dní v řadě, na rozdíl od návštěvy pouze dva nebo třikrát týdně. Je těžké, aby si dítě zvyklo na rutinu, pokud chodí do třídy každý druhý den nebo jen několik dní v řadě!

 Pro ty děti, které chodí do mateřské školy na částečný úvazek, je obtížnější přizpůsobit se rozvrhu mateřské školy. Takové dítě si musí znovu zvykat na rozvrh mateřské školy po třech nebo čtyřech dnech přestávky.

Žáci, kteří se ve skupině účastnili tři dny po sobě a poté měli odpočinek čtyři dny, měli často na začátku každého týdne potíže – podobně jako když přišli poprvé do mateřské školy. Samozřejmě, když si konečně zvykli na rutinu školky, opakovaně mají dlouhou přestávku. Zeptejte kteréhokoli učitele: Jak vypadá první den po dlouhé přestávce (jako zimní nebo jarní prázdniny)? S největší pravděpodobností vám řekne, že v prvních dnech by děti měly dostat čas, aby si zvykly na třídní program znovu. Bohužel ti, kteří navštěvují školku na neplný uvázek, jsou nuceni se každý týden přizpůsobovat  škole znovu a znovu.

Děti, které nechodí systematicky do třídy, se v stávajících týmech často cítí nadbytečné. (Necítí se součástí týmu.  )

Také jsem si všimla, že děti, které navštěvovaly třídu jen několik dní v týdnu, měly mnohem menší pravděpodobnost, že budou mít pevné vztahy se spolužáky. Proč? Chyběly důležité události nebo lekce, které se staly v těch dnech, kdy nebyly ve škole. Děti, které se zúčastnily neúplného týdne, bohužel nebyly plně začleněny do třídy a byly vnímány jako osoby, na které se nelze spoléhat (kvůli časté nepřítomnosti). Proto se ocitly  na okraji našeho přátelského školního kolektivu navzdory mým týdenním snahám o jejich opětovné začlenění.

Na rozdíl od dětí nepravidelně navštěvujících  třídu jsou ty, které chodí každý den,   po počátečním navyknutí na školní docházku, snadno zařazeny do školní výuky a nezažijí  stres, že jsou odděleny od svých rodičů. Takové děti přicházejí do třídy sebevědomé, a je pravděpodobnější, že budou motivovány  a schopny najít to, co se jim bude líbit. Budou  také lépe připraveny na samostatnou práci během dne, protože se budou cítit jako doma, budou zvyklí na rutinu a rychle se stanou důležitou součástí třídy. Děti, které přicházejí pět dní v týdnu, jsou soběstačné a vyžadují menší pomoc nebo souhlas od dospělých. Aktivně komunikují s přáteli kolem dně, a jejich den je jistější a radostnější.

Úzkost a strach, které se někdy objevují u dětí, když začínají chodit do mateřské školy, zmizí, jakmile si zvyknou na rutinu a pochopí, že školka je zajímavé místo, kde se mohou naučit nové věci a získat si přátele. Pětidenní  školní týden pomáhá žákům cítit se v učebně bezpečně a klidně a přispívá k vytváření silných vazeb s učiteli a přáteli. Chápeme, že pro Vás může být obtížné poslat své dítě do školky každý den, ale věříme že když bude vaše dítě navštěvovat naši třídu pětkrát týdně (alespoň v ranních hodinách), pomůžete mu tím v jeho novém životě. Dejte svému dítěti pocit stálosti a stability v nádherné Montessori komunitě!

Author: Jennifer Friend